Mathematical difficulties and inclusion (selection)

 

2020

Schindler, M., Schovenberg, V., & Schabmann, A. (im Druck). Enumeration processes of children with mathematical difficulties: An explorative eye-tracking study on subitizing, groupitizing, counting, and pattern recognition. Learning Disabilities: A Contemporary Journal

Schindler, M., Schaffernicht, E., & Lilienthal, A.J. (2020). Identifying student strategies through eye tracking and unsupervised learning: The case of quantity recognition. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Interim Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 518-527). Khon Kaen, Thailand: PME. 

Simon, A.L., & Schindler, M. (2020). A comparative analysis of eye tracking and thinking aloud in number line estimation tasks: A study on students with and without mathematical difficulties. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Interim Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 537-545). Khon Kaen, Thailand: PME. 

Schindler, M., & Helmer, T. (2020). Vorwissen zu negativen Zahlen in Kontexten: Eine empirische Studie im Förderschwerpunkt Lernen. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J.F. Wörler (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 805-808). Münster: WTM.

Simon, A.L., & Schindler, M. (2020). Anordnung von Zahlen am Zahlenstrahl: Ein Vergleich der Erkenntnisse durch Eye Tracking und durch Lautes Denken bei Kindern mit und ohne Rechenschwierigkeiten. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J.F. Wörler (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 877-880). Münster: WTM.

2019

Schindler, M., Bader, E., Lilienthal, A.J., Schindler, F., & Schabmann, A. (2019). Quantity recognition in structured whole number representations of students with mathematical difficulties: An eye-tracking study. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(1), 5-28.

Schindler, M., Schaffernicht, E., & Lilienthal, A.J. (2019). Differences in quantity recognition of students with and without mathematical difficulties: Analysis through eye-tracking and AI. In M. Graven, H. Venkat, A.A. Essien, & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 281-288). Pretoria, Südafrika: PME. 

Schäfer, K., Doderer, J.H., & Schindler, M. (2019). Mathematiklernen im Kontext Hörschädigung - eine Untersuchung am Beispiel der negativen Zahlen. Hörgeschädigten Pädagogik, 73(1), 8-18.

Schindler, M. Karnes, J., Urton, K., & Grünke, M. (2019). Mathematical learning difficulties: Introduction to a special issue. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(1), 1-3.

Schindler, M. (2019). Kompetenzen auf- und Kontaktängste abbauen. Zur Ausbildung von Lehramtsstudierenden für die Tätigkeit im inklusiven Mathematikunterricht. In M. Degeling, N. Franken, S. Freund, S. Greiten, D. Neuhaus, & J. Schellenbach-Zell (Hrsg.), Herausforderung Kohärenz: Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung (S. 460-470). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.  

Schindler, M., & Rott, B. (2019). Mathematische Begabung inklusiv(e): Schulische Inklusion mit Blick auf mathematische Begabungen. In K. Pamperien & A. Pöhls (Hrsg.), Alle Talente wertschätzen - Grenz- und Beziehungsgebiete der Mathematikdidaktik ausschöpfen. Festschrift für Marianne Nolte (S. 200-212). Münster: WTM.

Urton, K. Schindler, M., Karnes, J., & Grünke, M. (2019). Editorial to the special issue II on "mathematical learning difficulties". Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(2), 145-148.   

2018

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2018). Eye-tracking for studying mathematical difficulties - also in inclusive settings. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 115-122). Umeå, Schweden: PME.

Schindler, M., Lilienthal, A.J., Schindler, F., & Bader, E. (2018). Vorgehensweisen bei der Anzahlerfassung am 100er Feld und 100er Rahmen: Eine Eye-Tracking Studie bei Kindern mit und ohne Rechenschwierigkeiten. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 1591-1594). Münster: WTM.

Schindler, M. (2018). Epistemological considerations inspired by inferentialism with respect to learning difficulties. Paper presented atthe symposium "Inferentialism goes educational" (Chairs: A. Bakker & M. Schindler), EARLI SIG17 and SIG25 Conference "Dialogue between ontology and epistemology", August 27-28, Cambridge, UK.  

2017

Schindler, M. (2017). Inklusiven Mathematikunterricht gestalten lernen - praxisbezogen und zugleich handlungsentlastet. Ein Konzept für die universitäre Seminargestaltung und die Kooperation von Schule und Hochschule. In J. Leuders, M. Lehn, T. Leuders, S. Ruwisch, & S. Prediger (Hrsg.), Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen. Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung (S. 199-209). Wiesbaden: Springer Spektrum. doi: 10.1007/978-3-658-16903-9_17

Schindler, M. (2017). Inklusiver Mathematikunterricht am gemeinsamen Gegenstand. Mathematik lehren, 201, 6-10.

Earlier

Wember, F. B. & Schindler, M. (2011). Schriftspracherwerb, Lesen und Schreiben. In A. Kaiser, D. Schmetz, P. Wachtel & B. Werner (Hrsg.), Didaktik und Unterricht (S. 241-245). Stuttgart: Kohlhammer.

Schindler, M. (2005). Über das Verfassen von Texten in einfacher Sprache. Zeitschrift für Heilpädagogik, 56 (2), 63-64.