Publications

 

 

2020

Schindler, M., & Bakker, A. (2020). Affective field during collaborative problem posing and problem solving: A case study. Educational Studies in Mathematics, 1-22 (Online First). doi: 10.1007/s10649-020-09973-0 

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2020). Students' mathematical creativity process: Insights from eye-tracking-stimulated recall interview. International Journal of Science and Mathematics Education, 18, 1565-1586. doi: 10.1007/s10763-019-10033-0 

Schindler, M., Schovenberg, V., & Schabmann, A. (2020). Enumeration processes of children with mathematical difficulties: An explorative eye-tracking study on subitizing, groupitizing, counting, and pattern recognition. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 18(2), 193-211. 

Chadalavada, R., Andreasson, H., Schindler, M., Palm, R., & Lilienthal, A.J. (2020). Bi-directional  navigation intent communication using spatial augmented reality and eye-tracking glasses for improved safety in human robot interaction. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 61, 101830. doi: 10.1016/j.rcim.2019.101830  

Hjelte, A., Schindler, M., & Nilsson, P. (2020). Kinds of mathematical reasoning addressed in empirical research in mathematics education: A systematic review. Education Sciences, 10(10), 1-15. doi: 10.3390/educsci10100289 

Schindler, M., Schaffernicht, E., & Lilienthal, A.J. (2020). Identifying student strategies through eye tracking and unsupervised learning: The case of quantity recognition. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Interim Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 518-527). Khon Kaen, Thailand: PME. 

Simon, A.L., & Schindler, M. (2020). A comparative analysis of eye tracking and thinking aloud in number line estimation tasks: A study on students with and without mathematical difficulties. In M. Inprasitha, N. Changsri, & N. Boonsena (Hrsg.), Interim Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 537-545). Khon Kaen, Thailand: PME. 

Schindler, M., & Helmer, T. (2020). Vorwissen zu negativen Zahlen in Kontexten: Eine empirische Studie im Förderschwerpunkt Lernen.  In H.-S. Siller, W. Weigel, & J.F. Wörler (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 805-808). Münster: WTM.

Thomaneck, A., Schindler, M., & Vollstedt, M. (2020). Kognitive Prozesse bei der Erfassung funktionaler Zusammenhänge: Eine Eye-Tracking Studie. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J.F. Wörler (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1487). Münster: WTM.

Simon, A.L., & Schindler, M. (2020). Anordnung von Zahlen am Zahlenstrahl: Ein Vergleich der Erkenntnisse durch Eye Tracking und durch Lautes Denken bei Kindern mit und ohne Rechenschwierigkeiten. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J.F. Wörler (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 877-880). Münster: WTM.

 

2019

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2019). Domain-specific interpretation of eye tracking data: Towards a refined use of the eye-mind hypothesis for the field of geometry. Educational Studies in Mathematics, 101(1), 123-139.

Schindler, M., Bader, E., Lilienthal, A.J., Schindler, F., & Schabmann, A. (2019). Quantity recognition in structured whole number representations of students with mathematical difficulties: An eye-tracking study. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(1), 5-28.

Seidouvy, A., & Schindler, M. (2019). An inferentialist account of students' collaboration in mathematics education. Mathematics Education Research Journal, 1-21 (Online First). doi: 10.1007/s13394-019-00267-0

Schäfer, K., Doderer, J.H., & Schindler, M. (2019). Mathematiklernen im Kontext Hörschädigung - eine Untersuchung am Beispiel der negativen Zahlen. Hörgeschädigten Pädagogik, 73(1), 8-18.

Seidouvy, A., Helenius, O., & Schindler, M. (2019). Authority in students' peer collaboration in statistics: An empirical study based on inferentialism. Nordic Studies in Mathematics Education, 24(2), 25-48. 

Schindler, M. Karnes, J., Urton, K., & Grünke, M. (2019). Mathematical learning difficulties: Introduction to a special issue. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(1), 1-3.

Urton, K. Schindler, M., Karnes, J., & Grünke, M. (2019). Editorial to the special issue II on "mathematical learning difficulties". Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(2), 145-148. 

Schindler, M., & Rott, B. (2019). Mathematische Begabung inklusiv(e): Schulische Inklusion mit Blick auf mathematische Begabungen. In K. Pamperien & A. Pöhls (Hrsg.), Alle Talente wertschätzen - Grenz- und Beziehungsgebiete der Mathematikdidaktik ausschöpfen. Festschrift für Marianne Nolte (S. 200-212). Münster: WTM. 

Schindler, M., Schaffernicht, E., & Lilienthal, A.J. (2019). Differences in quantity recognition of students with and without mathematical difficulties: Analysis through eye-tracking and AI. In M. Graven, H. Venkat, A.A. Essien, & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 281-288). Pretoria, Südafrika: PME. 

Lilienthal, A.J., & Schindler, M. (2019). Eye tracking research in mathematics education: A PME literature review. In M. Graven, H. Venkat, A.A. Essien, & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 62). Pretoria, Südafrika: PME.

Joklitschke, J., Schindler, M., & Rott, B. (2019). Notions, definitions, and components of mathematical creativity: An overview. In M. Graven, H. Venkat, A.A. Essien, & P. Vale (Hrsg.), Proceedings of 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, S. 440-447). Pretoria, Südafrika: PME. 

Schindler, M. (2019). Anzahlerfassung am digitalen Rechenrahmen und Hunderterfeld bei Kindern mit und ohne Rechenschwäche: Vergleich von Eye-Tracking und Lautem Denken. In A. Frank, S. Krauss, & K. Binder (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2019, Minisymposium „Eye Tracking: Eine Methode zur Erfassung kognitiver Prozesse in der Mathematikdidaktik" (S. 1247-1250). Münster: WTM. 

Schindler, M. (2019). Kompetenzen auf- und Kontaktängste abbauen. Zur Ausbildung von Lehramtsstudierenden für die Tätigkeit im inklusiven Mathematikunterricht. In M. Degeling, N. Franken, S. Freund, S. Greiten,D. Neuhaus, & J. Schellenbach-Zell (Hrsg.), Herausforderung Kohärenz: Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung (S. 460-470). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.  

 

2018

Schindler, M., & Seidouvy, A. (2018). Informal inferential reasoning and the social: Understanding students' informal inferences through an inferentialist epistemology. In G. Burril & D. Ben-Zvi (Hrsg.), Topics and Trends in Current Statistics Education Research: International Per-spectives (S. 153-171). New York: Springer. doi: 10.1007/978-3-030-03472-6_7

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2018). Eye-tracking for studying mathematical difficulties - also in inclusive settings. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, S. 115-122). Umeå, Schweden: PME. 

Schindler, M., Lilienthal, A.J., Schindler, F., & Bader, E. (2018). Vorgehensweisen bei der Anzahlerfassung am 100er Feld und 100er Rahmen: Eine Eye-Tracking Studie bei Kindern mit und ohne Rechenschwierigkeiten. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 1591-1594). Münster: WTM. 

Schindler, M., Haataja, E., Lilienthal, A.J., Garcia Moreno-Esteva, E., & Shvarts, A. (2018). Eye-tracking in mathematics education research: A follow-up on opportunities and challenges. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, S. 209-210). Umeå, Schweden: PME. 

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2018). Method and theory in their interplay: Using eye-tracking for investigating mathematical learning. Paper presented at the symposium "How methodology and theory push each other forward" (Chairs: A. Bikner-Ahsbahs & A. Bakker), EARLI SIG17 and SIG25 Conference "Dialogue between ontology and epistemology", August 27-28, Cambridge, UK.

Nilsson, P., Schindler, M., & Bakker, A. (2018). The nature and use of theories in statistics education. In D. Ben-Zvi, J. Garfield, & K. Makar (Hrsg.), International Handbook of Research in Statistics Education (S. 359–386). New York: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-66195-7_11 

Nilsson, P., & Schindler, M. (2018). The nature and use of theories in statistics education-looking back and looking forward. In M. A. Sorto, A. White, & L. Guyot (Hrsg.), Looking back, looking forward. Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018),Kyoto, Japan. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. Retrieved from: https://iase-web.org/icots/10/proceedings/pdfs/ICOTS10_1G1.pdf (S. 1-6) 

Hußmann, S., Schacht, F., & Schindler, M. (2018). Tracing conceptual development in mathematics. Epistemology of webs of reason. Mathematics Education Research Journal, 1-17 (Online First). doi: 10.1007/s13394-018-0245-7

Schindler, M. (2018). Epistemological considerations inspired by inferentialism with respect to learning difficulties. Paper presented atthe symposium "Inferentialism goes educational" (Chairs: A. Bakker & M. Schindler), EARLI SIG17 and SIG25 Conference "Dialogue between ontology and epistemology", August 27-28, Cambridge, UK. 

Schindler, M., Joklitschke, J., & Rott, B. (2018). Mathematical creativity and its subdomain-specificity. Investigating the appropriateness of solutions in Multiple Solution Tasks. In M. F. Singer (Hrsg.), Mathematical creativity and mathematical giftedness. Enhancing creative capacities in mathematically promising students (S. 115–142). New York: Springer. doi:10.1007/978-3-319-73156-8_5

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2018). Theories about mathematical creativity in contemporary research: a literature review. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Hrsg.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, S. 171-178). Umeå, Schweden: PME.

Seidouvy, A., Helenius, O., & Schindler, M. (2018). Data generation in statistics - both procedural and conceptual. An inferentialist analysis. In J. Häggström, Y. Liljekvist, J. Bergman Ärlebäck, M. Fahlgren & O. Olande (Hrsg.), Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11 (S. 191-200). Göteborg, Schweden: SMDF. 

Chadalavada, R., Andreasson, H., Schindler, M., Palm, R., & Lilienthal, A.J. (2018). Accessing your navigation plans! Human-robot intention transfer using eye-tracking glasses. In P. Thorvald & C. Kase (Eds.), Advances in Manufacturing Technology XXXII. Proceedings of the
16th International Conference on Manufacturing Research, incorporating the 33rd National Conference on Manufacturing Research, September 11-13, 2018, University of Skövde, Sweden (pp. 253-258). Amsterdam, NL: IOS Press.
 

  

2017

Schindler, M. (2017). Inklusiven Mathematikunterricht gestalten lernen – praxisbezogen undzugleich handlungsentlastet. Ein Konzept für die universitäre Seminargestaltungund die Kooperation von Schule und Hochschule. In J. Leuders, M. Lehn, T. Leuders, S. Ruwisch, & S. Prediger (Hrsg.), Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen. Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung (S. 199–209). Wiesbaden: Springer Spektrum. doi: 10.1007/978-3-658-16903-9_17

Schindler, M. (2017). Inklusiver Mathematikunterricht am gemeinsamen Gegenstand. Mathematik lehren, 201, 6–10.

Schindler, M., & Rott, B. (2017). Networking theories on giftedness. What we can learn from synthesizing Renzulli’s domain general and Krutetskii’s mathematics-specific theory. Education Sciences, 7(1), 1–17. doi: 10.3390/educsci7010006   

Schindler, M., Hußmann, S., Nilsson, P., & Bakker, A. (2017). Sixth-grade students’ reasoning on the order relation of integers as influenced by prior experience: An inferentialist analysis. Mathematics Education Research Journal, 29(4), 471–492. doi:10.1007/s13394-017-0202-x

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2017). Eye-tracking and its domain-specific interpretation. A stimulated recall study on eye movements in geometrical tasks. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh, & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4 (S. 153–160). Singapur: PME.

Schindler, M., & Lilienthal, A.J. (2017). Eye-tracking as a tool for investigating mathematical creativity from a process-view. In D. Pitta-Pantazi (Hrsg.), Proceedings of the10th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness (MCG 10) (S. 45–50). Nicosia, Zypern: Department of Education, University of Cyprus.

Schindler, M., Mackrell, K., Pratt, D., & Bakker, A. (2017). Applying contemporary philosophy in mathematics and statistics education: The perspective of inferentialism. In G. Kaiser (Hrsg.), Proceedings of the 13thInternational Congress on Mathematical Education (S. 685–686). Cham, Schweiz: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-62597-3_106

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2017). The challenges of identifying giftedness in upper secondary classes. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh, & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (S. 216). Singapur: PME.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2017). Mathematische Begabung in der Sekundarstufe II  ‒ die Herausforderung der Identifikation. In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zumMathematikunterricht 2017 (S. 509–512). Münster: WTM.

Joklitschke, J., Rott, B. & Schindler, M. (2017). Zu Konzeptualisierungen mathematischerKreativität sowie möglichen Studiendesigns. In M. Beyerl, J., J. Fritz, A. Kuzle, M. Ohlendorf, & B. Rott (Hrsg.), Mathematische Problemlösekompetenzen fördern. Tagungsband der Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises Problemlösen in Braunschweig (S. 119–133). Münster: WTM.

Lilienthal, A.J., & Schindler, M. (2017). Conducting dual portable eye-tracking in mathematical creativity research. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh, & B.H. Choy (Hrsg.), Proceedings of the 41st Conference ofthe International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (S. 233). Singapur: PME.

Nilsson, P., Schindler, M., & Seidou, A. (2017). Inferentialism—a social pragmatic perspective on conceptual teaching and understanding in mathematics. In J. Häggström, E. Norén, J. van Bommel, J. Sayers, O. Helenius, & Y. Liljekvist (Hrsg.). ICT in mathematics education: the future and the realities. Proceedings of MADIF 10. The tenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education (S. 129–134). Göteborg, Schweden: NCM/Göteborgs universitet.

Rott, B., & Schindler, M. (2017). Mathematische Begabung in den Sekundarstufen erkennen undangemessen aufgreifen. Ein Konzept für Lehrerfortbildungen. In J. Leuders, M. Lehn, T. Leuders, S. Ruwisch, & S. Prediger (Hrsg.), Mit Heterogenität im Mathematikunterricht umgehen lernen. Konzepte und Perspektiven für eine zentrale Anforderung an die Lehrerbildung (S. 235–245). Wiesbaden: SpringerSpektrum. doi: 10.1007/978-3-658-16903-9_22

 

2016

Schindler, M. (2016). Stärken beim Begründen. Natürlich differenzierend! Mathematik lehren, 195, 20–24.

Schindler, M., & Joklitschke, J. (2016). Designing tasks for mathematically talented students. In K. Krainer & N. Vondrová (Hrsg.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 9) (S. 1066–1072). https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01287313/document

Schindler, M., Lilienthal, A.J., Chadalavada, R., & Ögren, M. (2016). Creativity in the eye of the student. Refining investigations of mathematical creativity using eye-tracking goggles. In C. Csíkos, A. Rausch, & J. Szitányi (Hrsg.), Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), Vol. 4 (S. 163–170). Szeged, Ungarn: PME.

Schindler, M., & Rott, B. (2016). Kreativität, Interesse und Talente. Mathematische Begabung vielfältig denken. Mathematik lehren, 195, 2–7.

Schindler, M., & Seidou, A. (2016). Inferentialism in statistics education research. Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13), 2016.

Joklitschke, J., Rott, B. & Schindler, M. (2016). Correlations between creativity in geometry and algebra. In C. Csíkos, A. Rausch & J. Szitányi (Hrsg.), Proceedings of the 40th Conference ofthe International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 181). Szeged, Ungarn: PME.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016). Measuring mathematical creativity: Towards a conformation andrefinement of a test-instrument. In T. Fritzlar, D. Aßmus, A Kuzle, & B.Rott (Hrsg.), Problem solving in mathematics education. Proceedings of the 2015 joint 17th conference of ProMath and the 2ndGDM working group on problem solving (S. 149–158), University of Halle-Wittenberg, Germany, September 3‒5, 2015. Münster: WTM.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016). Revisiting the identification of mathematical creativity: Validity concerns regarding the correctness of solutions. Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13), 2016.

Joklitschke, J., Rott, B., & Schindler, M. (2016). Erfassung mathematischer Kreativität ‒ Herausforderungen valider Untersuchungsmethoden. In Institut für Mathematik und Informatik der pädagogischen Hochschule Heidelberg (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2016 (S. 497–501). Münster: WTM.

Rott, B., & Schindler, M. (2016). Sorting existing theories in the field of mathematical giftedness along two dimensions. Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13), 2016.

 

2015

Schindler, M., Schauf, E.-M., & Hesse, J. H. (2015). Mathematisch interessierte Köpfeanregen (MiKa!). Ein Konzept zur Begabtenförderung im Fach Mathematik für das Gymnasium. Mathematisch Naturwissenschaftlicher Unterricht, 68(6), 331–337.

 

2014

Schindler, M. (2014). Auf dem Weg zum Begriff dernegativen Zahl. Empirische Studie zur Ordnungsrelation für ganze Zahlen aus inferentieller Perspektive. Wiesbaden: Springer+Spektrum.

Schindler, M. (2014). Empirische Studie zum Vorwissen von Fünftklässlerinnen undFünftklässlern zu negativen Zahlen. In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträgezum Mathematikunterricht (S. 1067–1070). Münster: WTM.

Hußmann, S. & Schindler, M. (2014). Ein Kontext für die Einführung ganzer Zahlen – auch für die Multiplikation. Mathematik lehren, H. 183, 28–32.

Hußmann, S. & Schindler, M. (2014). „Raus aus den Schulden“ – Mit negativen Zahlen rechnen. In L. Leuders, S. Prediger, B. Barzel & S. Hußmann (Hrsg.), Mathewerkstatt 3 (S. 47–78). Berlin: Cornelsen.

 

2013

Schindler, M. (2013). Empirische Studie zum Begriff der negativen Zahl. In G. Greefreath, F.Käpnick & M. Stein (Hrsg.), Beiträgezum Mathematikunterricht 2013 (S. 874–877). Münster: Waxmann.

Schindler, M. & Hußmann, S. (2013). About students’ individual concepts of negative integers – in terms of the order relation. In B. Ubuz, C. Hacer, & M. A. Mariotti (Hrsg.), Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8)(S. 373–382). http://www.mathematik.uni-dortmund.de/~erme/doc/CERME8/CERME8_2013_Proceedings.pdf

Busch, H. B., Di Fuccia, D.-S., Filmer, M., Frye, S., Hußmann, S., Neugebauer, B., Ott, B., Pusch, A., Riese, K., Schindler, M. & Theyßen, H. (2013). Diagnose und individuelle Förderung erleben. In S. Hußmann & C. Selter (Hrsg.), Diagnose und individuelle Förderung in der MINT-Lehrerbildung (S. 27–96). Münster: Waxmann.

 

2012

Schindler, M. & Hußmann, S. (2012). "Plus ist gut, minus ist schlecht" – Eine Lernprozessstudie zur Rolle des Kontextes und des Transfers im Bereich der negativen Zahlen. In M. Ludwig & M. Kleine (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2012 (S. 745–748). Münster: WTM.

 

2011

Schindler, M. (2011). Dem Anwenden mathematischer Begriffe auf der Spur – eine Interviewstudie zum Begriff der negativen Zahl im Rahmen des Projekts KOSIMA.In R. Haug & L. Holzäpfel (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2011 (S. 739–742). Münster: WTM.

Wember, F. B. & Schindler, M. (2011). Schriftspracherwerb, Lesen und Schreiben. In A. Kaiser, D. Schmetz, P. Wachtel & B. Werner (Hrsg.), Didaktik und Unterricht (S. 241–245). Stuttgart:  Kohlhammer.

Wember, F. B., Breucker, T., Friedemann-Zemkalis, E., Gerling, C., Schindler, M., Thoß, P. & Zemkalis, I. (2011). klick! Mathematik 7. Schuljahr. Berlin: Cornelsen.

 

2010

Wember, F. B., Breucker, T., Gerling, C., Schindler, M., Thoß, P. & Zemkalis, I. (2010). klick! Mathematik 6. Schuljahr. Berlin: Cornelsen.

 

Earlier

Schindler, M. (2005). Über das Verfassen von Texten in einfacher Sprache. Zeitschrift für Heilpädagogik, 56(2), 63–64.