„Generationenverhältnisse und Generationsbeziehungen.  Familienerziehung im Wandel von drei Generationen“, 1994-2000

Das Projekt untersuchte mit qualitativen Methoden  (narrative Interviews, Leitfadeninterviews, Grounded Theory) drei Generationen in Familien (Großväter, Väter, Söhne oder Großmütter, Mütter, Töchter).  Analysiert wurden in 25 Drei-Generationenfamilien (insgesamt 75 Interviews) der  Wandel von Erziehungspraxen und Erziehungserfahrungen über drei Generationen, die jeweiligen Aufwachsbedingungen und die Lern- und Bildungsprozesse der  Heranwachsenden über drei Generationen. Theoretisch orientierte sich das  Projekt an der historischen Sozialisationsforschung (Herrmann), der  Familienforschung (Mollenhauer) und der Bildungsforschung, die mit  modernisierungs- (Beck) und zivilisationstheoretischen (Elias) Ansätzen  verbunden wurden (siehe: Ecarius, Jutta: Was will die jüngere mit den älteren  Generationen? Erziehung und Delegation von Aufgaben im Familiengeflecht dreier  Generationen. In: Olbertz, J.: Erziehungswissenschaft. Traditionen - Themen -  Perspektiven. Opladen 1997, 143-158; Ecarius, Jutta: Familienerziehung im  historischen Wandel. Opladen  2002). Eigenfinanzierung     

"Intergenerational  relations and generational relationships. Family education in the change of  three generations". The project investigated three generations in  families (grandfathers, fathers, sons or grandmothers, mothers, daughters)  using qualitative methods (narrative interviews, guideline interviews, grounded  theory). In 25 three-generation families (a total of 75 interviews), the  changes in educational practices and experiences over three generations, the  conditions under which children grow up, and the learning and educational processes  of adolescents over three generations were analysed. Theoretically, the project  was oriented towards historical socialization research (Herrmann), family research  (Mollenhauer), and educational research, which were combined with modernization  (Beck) and civilization theory (Elias) approaches (see: Ecarius, Jutta: What  does the younger generation want with the older generations? Education and  delegation of tasks in the family network of three generations. In: Olbertz,  J.: Educational Science. Traditions - Topics - Perspectives. Opladen 1997,  143-158; Ecarius, Jutta: Family Education in Historical Change. Opladen 2002). Self-financing