Welches Lernen braucht das Leben? - Visionen für das 21. Jahrhundert

 

Inhalt / Contents

  • Klaus KÜNZEL: Visionen vom Lebenslangen Lernen, eine thematische Einführung (Seite/Page IX)

I. Artikel / Articles

  • Wilhelm MADER: Stoische Tugenden in einer multioptionalen Moderne? Visionen für das Lehren in Zeiten des Lernens (Seite/Page 1)

  • Joachim H. KNOLL: Auf der Suche nach der Welt von morgen. Der Beitrag der internationalen Erwachsenenbildung im Spannungsfeld von Qualifikation und Lebensqualität (Seite/Page 23)

  • Agnieszka BRON: Visions on Adult Learning - Do we need any? (Seite/Page 49)

  • Colin GRIFFIN: Lifelong Learning and Culture (Seite/Page 65)

  • Stephen BROOKFIELD: Challenging Ideology: Reclaiming a Critical Theory of Adult Learning (Seite/Page 81)

  • Peter ALHEIT: 'Social Capital', 'Education' and the 'Wider Benefits of Learning'. New Perspectives of 'Education' in Modernised Societies. (Seite/Page 97)

  • Richard G. BAGNALL: A Mission for Adult Education? (Seite/Page 121)

  • Mal LEICESTER: A mature and multicultural Adult Education (Seite/Page 143)

  • Erhard MEUELER: Lernen am Computer - ein überschätztes Medium? (Seite/Page 161)

  • Lore ARTHUR: Language awareness in the 21st century and implications for lifelong learning (Seite/Page 181)

  • Takamichi UESUGI: Adult Education: Its Institutionalisation and Deinstitutionalisation (Seite/Page 195)

  • Ian BAPTISTE: A Critique of Niceness: The Ethic of Imposition in the Practice of Adult Education (Seite/Page 203)

II. Dokumente und Berichte / Documents and Reports

  • Okinawa Charter on Global Information Society G8-Kyushu (Summit) Meeting 2000 (Seite/Page 217)

  • Stephanie SCHELL-FAUCON: Erinnerungs- und Versöhnungsarbeit in ethnopolitischen Spannungsgebieten. Bericht über einen Forschungsaufenthalt in der Republik Südafrika. (Seite/Page 227)

III. Rezensionen / Reviews

  • Anthony Cooke, Ann MacSween (eds.): Education Institutions and Social Movements. The Proceedings of the Seventh International Conference on the History of Adult Education (Michael Schemmann) (Seite/Page 243)

  • Stella Dadzie (ed.): Adult Education in Multi-Ethnic Europe. A Handbook for Organisational Change (Schahrzad Farrokhzad) (Seite/Page 245)

  • Martha Friedenthal-Haase (Hg.): Adolf Reichwein. Widerstandskämpfer und Pädagoge (Anke Frey) (Seite/Page 248)

  • Veronica McGivney: Informal learning in the community. A trigger for change and development (Dagmar Schommer) (Seite/Page 250)

  • David E. Purpel: Moral Outrage in education (Holger Burckhart und Jürgen Sikora) (Seite/Page 253)

  • Danny Wildemeersch, Matthias Finger, Theo Jansen (eds.): Adult Education and Social Responsibility: reconciling the irreconcilable? (Brigitte Bosche) (Seite/Page 256)

  • Frank Youngman: The Political Economy of Adult Education and Development (John Field) (Seite/Page 259)

 Verzeichnis der Mitarbeiter und Mitarbeiterinnen des Bandes / List of Contributors (Seite/Page 263)