Report of the Conference


The international online conference “Path of Transition in Education” on 11 and 12 March 2021 addressed the issue of teachers who wish to return to teaching in a country other than the one in which they qualified. The occasion was the conclusion of the ERASMUS+ higher education cooperation “R/EQUAL Requalification of (Recently) Immigrated and Refugee Teachers in Europe” (2018-2021). The project partners University of Cologne, Vienna, Stockholm and PH Weingarten presented the results of the 2.5-year cooperation. The focus was on the participatory approach in R/EQUAL and thus the active involvement of the international teachers participating in the university programmes at the four locations.

During the 1.5 days, seven panels were held with presentations by colleagues from Austria, Sweden, South Africa, Germany, Canada, Australia and Ireland. In addition, representatives from universities and other institutions from further European countries attended. It was especially appreciated that many internationally educated teachers participated in the conference and contributed their expertise. One of the highlights was a panel talk in which a group of five migrated teachers living in Australia, Austria, Germany, Kuwait and Sweden discussed with each other and with the audience in a global perspective. 

The conference with around 150 registered participants showed again how important it is to bring together different voices on the topic of teacher migration in order to enable an exchange on a European and global level. Not until then can the (global) societal contexts and the inequality structures in which teacher migration takes place be understood. This should not only focus on internationally educated teachers but also on the respective school systems. The mutual reference between practical support activities for migrated teachers, empirical research and theorising work was achieved. 

The R/EQUL consortium would like to thank all participants for the stimulating conference.


Deutsch

Die internationale Online-Konferenz “Path of Transition in Education” am 11. und 12. März 2021 hat sich der Situation von Lehrkräften gewidmet, die nach ihrer (Flucht-)Migration wieder als Lehrkräfte arbeiten möchten. Anlass war der Abschluss der ERASMUS+-Hochschulkooperation “R/EQUAL Requalification of (recently) immigrated and refugee teachers in Europe” (2018-2021). Die Projektpartner Universität Köln, Wien, Stockholm und die PH Weingarten haben die Ergebnisse der 2,5-jährigen Zusammenarbeit präsentiert. Im Zentrum stand der partizipative Ansatz in R/EQUAL und damit die aktive Mitarbeit der internationalen Lehrkräfte, die an den Universitätsprogrammen der vier Standorte teilnehmen.

In den 1.5 Tagen fanden sieben Panels mit Vorträgen von Kolleg:innen aus Österreich, Schweden, Südafrika, Deutschland, Kanada, Australien und Irland statt. Zudem haben Vertreter:innen von Hochschulen und anderen Institutionen aus weiteren europäischen Ländern teilgenommen. Besonders bereichernd war die Teilnahme vieler international ausgebildeter Lehrkräfte die ihre Erfahrungen eingebracht haben. Ein Highlight war ein Panel Talk in dem fünf migrierte Lehrkräfte, die in Australien, Deutschland, Kuwait, Österreich und Schweden leben, in einer globalen Perspektive miteinander und mit dem Publikum ins Gespräch gekommen sind. 

Die Tagung mit rund 150 Anmeldungen hat erneut gezeigt wie wichtig es ist, verschiedene Stimmen in der Diskussion zum Thema der Migration von Lehrkräften zusammenzubringen um einen Austausch auf Europäischer und globaler Ebene zu ermöglichen. Erst dann können die (global)gesellschaftlichen Zusammenhänge und Ungleichheitsstrukturen erfasst werden, in denen sich die Migration von Lehrkräften vollzieht. Dabei sollten nicht nur die international ausgebildeten Lehrkräfte sondern auch die jeweiligen Schulsysteme in den Blick genommen werden. Die gegenseitige Bezugnahme zwischen praktischen Unterstützungsstrukturen für migrierte Lehrkräfte, empirischen Untersuchungen und Theoretisierungen konnten gewinnbringend umgesetzt werden. 

Das R/EQUL consortium bedankt sich bei allen Beteiligten für die anregende Konferenz.

Svenska

Den internationella konferensen ”Path of Transition in Education”, 11 och 12 mars 2021, lyfte utmaningar för lärare som vill återinträda i läraryrket i ett annat land än utbildningslandet. Konferensen var samtidigt ett avslut på Erasmus-projektet inom högre utbildning ”R/EQUAL återkvalificering av (nyligen) migrerade lärare i Europa” (2018-2021). De medverkande universiteten Köln, Wien, Stockholm och PH Weingarten presenterade sina resultat efter 2,5 års samarbete. Den teoretiska utgångspunkten i projektet har varit aktivt deltagarinflytande bland studenter och deltagare som deltagit i programmen på respektive universitet.

 Under konferensen presenterade forskare och andra aktörer från Österrike, Sverige, Sydafrika, Tyskland, Kanada, Australien och Irland sina perspektiv på det gemensamma temat “Path of Transition in Education”. På konferensen deltog även andra representanter från olika universitet i länder världen över. Extra uppskattat var att många migrerade lärare deltog och kunde bidra med sina erfarenheter. En av höjdpunkterna var den paneldebatt där fem migrerade lärare från Australien, Österrike, Tyskland, Kuwait och Sverige diskuterade utifrån ett globalt perspektiv.

 Konferensen med cirka 150 registrerade deltagare visade än en gång hur viktigt det är att olika röster lyfts gällande migrerade lärares situation för att kunna utbyta erfarenheter både på europeisk och global nivå. Erfarenheterna handlar inte bara om de migrerade lärarna utan även om de olika skolsystemen. Målet att kombinera praktiskt stöd för migrerade lärare med empirisk forskning och teori uppnåddes.

R/EQUAL-konsortiet vill tacka alla deltagare för en givande konferens!