Curriculum Vitae


Ursula Stenger, Dr. phil., professor for educational science, focus on early childhood education.

  • Member oft the board of the commission pedagogy in early childood of the German Society of Science Education (DGfE)
  • Member of the commission educational anthropology and historical anthropology.

Focus of research:

  • Ecological and ethical aspects of Bildung, learning and education
  • Cultural, aesthetic and nature education in childhood
  • Theory formation in early childhood education
  • Development of early childhood education institutions
  • Pedagogical anthropology, phenomenology and posthumanism

 

Publications in recent years (selection):

 

Books:

  • Bloch, B.; Kuhn, M.; Schulz, M.; Smidt, W.; Stenger, U. (2021): Early Childhood Education in Germany – Issues in History, Theory, and Research.  Routledge: London, New York.
  • Dietrich, C./Stenger, U./Stieve, C. (Hg.) (2019): Theoretische Zugänge zur Pädagogik der frühen Kindheit. Eine kritische Vergewisserung. Weinheim Basel: Beltz Juventa
  • Stenger, Ursula /Edelmann, Doris/ Nolte, David/Schulz, Marc (Hg.) (2017): Diversität in der Pädagogik der frühen Kindheit. Im Spannungsfeld zwischen Konstruktion und Normativität. Weinheim und München: Beltz/Juventa.  

 

Articles:

  • Stenger, Ursula (i.E.): Feeling as a basal dimension of the experience of reality-constitution. Explorations using the example of nature experience/exploration in some russian and german kindergartens. In: Brinkmann, Malte (Hg.): Feeling – Emotion – Mood Phenomenological and pedagogical perspectives. Wiesbaden: VS Verlag.
  • Bilgi, Oktay/Stenger, Ursula (2021): Play and Learning. Ed: Bloch, B.; Kuhn, M.; Schulz, M.; Smidt, W.; Stenger, U.: Early Childhood Education in Germany – Issues in History, Theory, and Research.  Routledge: London, New York
  • Stenger, Ursula (2021): Warum tun wir das? Spiel als Bestimmung des Menschen. In: Forschung und Lehre 4/21. S. 258-260
  • Bilgi, Oktay/Stenger Ursula (2021): Die Sorge um den Anfang. Eine anthropologisch-phänomenologische Kritik präemptiver Strategien in der frühen Kindheit. In: Fuchs, Thorsten/Meseth, Wolfgang/Thompson, Christiane/Zirfas, Jörg (Hg.): Erziehungswirklichkeiten in Zeiten von Angst und Verunsicherung. Weinheim/Basel: Beltz Juventa. S. 117-134
  • Stenger, Ursula (2020): Phänomenologische Analysen zur Konstitution von Zugehörigkeit mit einem Vergleich russischer und deutscher Morgenkreise in Kitas. In: Thompson, Christiane; Rieger-Ladich, Markus; Casale, Rita (Hg.): Un-/Zugehörigkeit. Bildungsphilosophische und machttheoretische Studien. Paderborn: Ferdinand Schöningh. S. 228-246
  • Bilgi, Oktay/ Stenger, Ursula (2020): Betreuung: Pädagogisch - anthropologische Notizen zu kindheitspädagogischen Dimensionen der Sorge. In: Dietrich, Cornelie, Sanders, Olaf (Hg.): Anthropologie der Sorge. Weinheim, Basel: Juventa. S. 154-166.
  • Stenger, Ursula (2019): The need to repeat – Young children’s reliving of stories. In: Ramon, Joan, Resina/Wulf, Christoph, u. a. (Hg.): Repetition, Recurrence, Returns: How Cultural Renewal Works (Transforming Literary Studies). Lexington Books: Lanham, Boulder, New York, London. P. 71-84.
  • Собкин В.С., Смирнова Е.О., штенгер У. (Sobkin, V., Smirnova, E., Stenger, U.) (2018): Детский сад, воспитывающий личность (описание опыта работы детского сада Амарес, Кельн, Германия). In: "Современное дошкольное образование". (Modern preschool education) 2018, 8 (90) p.38-49
  • Bilgi, Oktay; Stenger Ursula (2017): Über den Stellenwert von Grundlagentheorie in der Forschung der Frühpädagogik. In: Forschung in der Frühpädagogik. Zehn Jahre frühpädagogische Forschung – Bilanzierungen und Reflexionen. Hrsg. von Nentwig-Gesemann Iris; Fröhlich-Gildhoff, Klaus. FEL Verlag Freiburg i.Br. S. 131-150
  • Stenger, Ursula (2017): Diversität in der Pädagogik der frühen Kindheit: Analysen und Perspektiven. In: Stenger, U./Edelmann, D./ Nolte, D./Schulz M. (Hg.): Diversität in der Pädagogik der frühen Kindheit. Im Spannungsfeld zwischen Konstruktion und Normativität. Weinheim und München: Beltz/Juventa. S. 36-55.
  • Stenger, Ursula (2015): Kindheitspädagogik und Politik – (k)ein ungetrübtes Verhältnis? Oder: Was sind/wären Aufgaben von Hochschulen/Universitäten. In: Erziehungswissenschaft. Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Heft 50, Jg. 26/2015. S. 55–64.
  • Stenger Ursula (2014): Spiel. In: Wulf, Christoph / Zirfas, Jörg (Hg.). Handbuch Pädagogische Anthropologie. Wiesbaden: Springer VS, S. 267–274