Dipl.-Psych. Lena Frischlich

Wiss. Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Medien- und Kommunikationspsychologie
Fachvertreterin Medienpsychologie
Weitere Informationen unter: Professur für Medien- und Kommunikationspsychologie

Sprechstunde: nach Vereinbarung
Raum: 2A13
Adresse: Richard-Strauss-Str. 2 50931 Köln
Telefon: 0221/470-1837
Fax: 0221/470-5299
E-Mail: lena.frischlich@uni-koeln.de
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Curriculum Vitae

Ausbildung

  •  Seit 04.2011    Doktorandin an der Universität zu Köln, Department Psychologie Sozialpsychologie II: Kommunikations- und Medienpsychologie.
  • 2005-2010     Studium der Psychologie an der Universität zu Köln. Abschluss: Diplom mit Auszeichnung.


Beruflicher Werdegang / Projektmitarbeit & Forschung


Seit Studienabschluss

Seit 01.2011:    

Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität zu Köln,
        Department Psychologie Sozialpsychologie II: Kommunikations- und
        Medienpsychologie(Prof. Dr. Gary Bente)

Davon:

  • Seit 04.2013    Institutsmitarbeiterin, Fachvertreterin für Medienpsychologie

  • 04.2012–03. 13    Lehrkraft für besondere Aufgaben im Bereich Sozialpsychologie, Kommunikations- und  Medienpsychologie, Forschungsmethoden
  • 01.2011–03. 12    Projektmitarbeiterin im Projekt: „Propaganda 2.0: The Effects of Right-wing and Islamic Extremist Internet Videos”
  • 03.–12.2011    Assistentin der Geschäftsführung des Zentrums für Medien- und        Gesundheitskommunikation (ZMGK) e.V.
  • 02.–03.2011    Freie Mitarbeiterin im Bereich Personalentwicklung bei CHEP

Vor Studienabschluss:


  • 07.2007–12.2010    Studentische Hilfskraft an der Universität zu Köln, Department Psychologie SSozialpsychologie II: Kommunikations- und Medienpsychologie(Prof. Dr. Gary Bente)
  • 05.2009–12.2010    Studentische Hilfskraft am Zentrum für Medien- und        Gesundheitskommunikation (ZMGK) e.V. im Rahmen des Projektes:Gesundheitsfördernde Ganztagsschule.
  • 08.2008-04.2009    Studentische Hilfskraft an der Universität zu Köln, Department Psychologie, Institut für Diagnostik und Intervention (Prof. Dr. Egon Stephan) im Rahmen des Projektes: Kompetenzkompass
  • 08.2005-07.2008    Studentische Aushilfe Regus Office Center

 

Forschungsschwerpunkte

  • Extremismus und Propaganda:
    •  Differentielle Effekte verschiedener Formen extremistischer Propaganda,  
    • Intra- (Soziale Identität) und Interindividuelle (Autoritarismus, Soziale Dominanz Orientierung) Einflussfaktoren
    • Vergleich expliziter und impliziter Effekte
    • Präventionsansätze
    • Mikroanalysen extremistischer Propaganda (Framing, Inhalte)
  • Terror Management Theory:
    •  Implizite verus explizite Mortalitätssalienzeffekte
    • Effekte von Mortalitätssalienz auf Nahe Beziehungen, Verhalten in virtuellen Welten, Medienwirkung
    •  Vergleichbarkeit/Abgrenzung zu anderen selbstwert-relevanten Bedrohungen (Dissonanz,Social-Identity threats, negative Emotionen
    •  Differentielle Effekte von Mortalitätssalienz auf Kulturelle Weltanschauung und Selbstwert
  •    Positive Medieneffekte:
    • Mood Management und Recovery durch Mediennutzung,
    • Kulturelle Unterschiede

Mitgliedschaften

  • Assoziiertes Mitglied der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS)
  • Mitglied der International Communication Association (ICA)

Reviewer Aktivitäten

  •  Seit 2012 Reviewer für das Journal of Media Psychology
  • Seit 2012 Reviewer für die International Communication Association

Stipendien und Auszeichnungen

2014

  • Travel Grant der  International Communication Association (ICA) in Höhe von 400 $.
  • Top Four Paper in der Intergroup Interest Group der International Communication Association (ICA) für den Beitrag "Authoritarianism, Social Dominance and Evaluation of In-group vs. Out-group Propaganda Among Police Officers".

2013

  • Travel Grant der Intergroup Communication Interest group der International Communication Association (ICA) für den Beitrag Dealing with the dark side:  Negative ingroups and the effects of right-wing and Islamic extremist propaganda videos. In Höhe von 300 $.

Publikationen

 2014

Articles

  • Rieger, D., Wulf, T., Kneer, J., Frischlich, L., & Bente, G. (in press). The Winner Takes it All: The Effect of In-Game Success and Need Satisfaction on Mood Repair and Enjoyment. Computers in Human Behavior.
  • Frischlich, L., Rieger, D., Dratsch, T. & bente, G. (2014). Meet Joe Black? The effects of mortality salience and similarity on the desire to date in-group versus out-group members online. Journal of Social and Personal Relationships. online first May 26th. doi: 0265407514536305 .
  • Rieger, D., Frischlich, L., Wulf, T., Bente, G., & Kneer, J. (2014). Eating ghosts: The underlying mechanisms of mood repair via interactive and noninteractive media. Psychology of Popular Media Culture. online first, March 17th. doi:10.1037/ppm0000018.
  • Rieger, D., Reinecke, L., Frischlich, L., & Bente, G. (2014). Media entertainment and well?being—linking hedonic and eudaimonic entertainment experience to media?induced recovery and vitality. Journal of Communication, 64 (3). 456-478.

Conferences/ Conference Proceedings

  • Schramm, K., Högden, F., Tappe, E., Kauf, R., Frischlich, L., & Rieger, D. (2014, September). Keine Angst vor dem Tod: Rezeption eines eudaimonischen Films beeinflusst Effekte von Mortalitätssalienz. Poster presented at the 49th Congress of the German Psychological Society [DGPs]. Bochum, Deutschland.

  • Frischlich, L., Lefarth, K.-M., & Bente, G. (2014, May). Authoritarianism, social dominance and evaluation of in-group vs. out-group propaganda among police officers. Paper presented at the 64th Annual Meeting of the International Communication Association (ICA). Seattle, USA: International Communication Association.

  • Frischlich, L; Rieger, D.; & Rutkowski, O. I’d Rather die than be with you: The effects of mortality salience and negative social identity on identification with a virtual group." Social Computing and Social Media. Springer International Publishing, 2014. 440-451.
  • Frischlich, L., Rieger, D., Dratsch, T., & Bente, G. (2014, May). Meet Joe Black? The effects of mortality salience and similarity on the desire to date in-group vs. out-group members in an online dating context. In 64th Annual International Communication Association (ICA) Conference. Seattle, USA: International Communication Association.

  • Rieger, D., Bowman, N. D., Frischlich, L., & Bente, G. (2014, May). “I’m pumped, but I don’t feel like it!”: The differential effects of affect and arousal regulation on mood repair and recovery. Paper presented at the 64th Annual Meeting of the International Communication Association (ICA). Seattle: USA.

  • Rieger, D. & Frischlich, L. (2014, May). The power to persuade? Stylistic means and effects of right-wing and Islamic extremist internet propaganda. Paper presented at the 64th Annual Meeting of the International Communication Association (ICA). Seattle: USA.

  • Rieger, D., Reinecke, L., Frischlich, L., & Bente, G. (2014, May). Media entertainment & well-being – Linking hedonic and eudaimonic entertainment to media-induced recovery and vitality. Paper presented at the 64th Annual Meeting of the International Communication Association (ICA). Seattle: USA.

2013

Book

  • Rieger, D., Frischlich, L., & Bente, G. in cooperation with the Federal Crime Police Office, Institute for Terrorism/Extremism research (2013). Propaganda 2.0: Psychological Effects of Right-wing and Islamic Extremist Internet Videos. Munich: Germany, Luchterhand
Conferences/ Conference Proceedings
  • Frischlich, L. & Rieger, D. (2013). Dealing with the dark side: Negative ingroups and the effects of right-wing and Islamic extremist propaganda videos. Paper presented at the 63th Annual Meeting of the International Communication Association. London: UK.
  • Frischlich, L. & Rieger, D. (2013) Who’s bad? The Role of Negative Social Identity and Educational Level for the Effects of Extremist Internet Videos. Workshop at the European Experts on Terrorism Issues Meeting in Cambridge, UK.
  • Rieger, D. & Frischlich, L. (2013) Methodological approaches: Propaganda 2.0. Workshop at the European Experts on Terrorism Issues Meeting in Cambridge, UK.
  • Rieger, D., Reinecke, L., Kneer, J., Frischlich, L., & Bente, G. (2013). Media induced recovery: The effects of positive versus negative media stimuli on recovery experience, cognitive performance and vitality. Paper presented at 63th Annual Meeting of the International Communication Association. London: UK.
  • Rieger, D., Frischlich, L., Bente, G. (2013). Disguised in entertainment? Approach and avoidance reactions towards right-wing and Islamic extremist propaganda videos. Paper presented at the 8th Meeting of professional group for media psychology of the German Association of Psychology.Würzburg, Germany.
  • Frischlich, L. & Klusacek, C. (2013) I push my seed and I push the life: Gender differences in the implicit association of sex and love after mortality salience. Poster presented at the 55th TEAP (Tagung experimentell arbeitender Psychologen). Wien: Austria.
  • Frischlich, L., Rieger, D., Dratsch, T., & Bente, G. (2013). You’re my match: The effects of mortality salience on dating similar and dissimilar in- and outgroup members. Poster presented at the 14th Meeting of the professional group for social psychology of the German Association of Psychology. Hagen, Germany.
  • Tump, S., & Frischlich, L. (2013). Call for defense: Mobilization frames using outgroup and ingroup violence in radical-Islamist video propaganda. Poster presented at the 8th Meeting of professional group for media psychology of the German Association of Psychology.Würzburg, Germany.

2012

  • Frischlich, L., Rieger, D., & Bente, G. (2012, June). Propaganda 2.0: A psychological investigation on the effects of right-wing and Islamic extremist propaganda. Paper presented at the Forum KI: Neue Technologien und neue Medien in polizeilicher Forschung und Praxis. [Forum KI: New technologies and new media and police research and practice]. Wiesbaden, Germany.

2011

  • Frischlich,L., Kneer, J. & Bente, G. (2011, June). Death vs. Dissonance- Increasing Self-Esteem as a Versatile Solution. Paper presented at the 12th European Congress of Psychology, 2011. Istanbul, Turkey.
  • Frischlich, L., Kneer, J. & Bente, G. (2011, July). The Activation of Cultural Worldview Defense and Self-Esteem Striving after Mortality Salience. Paper presented at the Summerschool Cultural and Social Cognition, 2011. Cologne, Germany.
  • Frischlich, L., Kneer, J. & Bente, G. (2011, March). Culture vs. Self-Esteem: What matters in the face of the death. 53nd TeaP (Tagung experimentell arbeitender Psychologen), Halle an der Saale, Germany.
  • Kneer, J., Rieger, D., Frischlich, D. & Munko, D. (2011). Goethe vs. Rammstein: Who is allowed to play with madness? The influence of muscial tasteon prejudice against heavy metal lyrics. In: C.A. McKinnon, N. Scott, & K. Sollee. (2010) Can I play with madness? Metal, Dissonance, Madness & Alienation. Inter-Disciplinary Press. http://www.inter-disciplinary.net/wp-content/uploads/2011/03/mmp3ever1140211.pdf

 2010

Diploma Thesis

Frischlich, L. (2010). Death, Dissonance, and DistalDefense. Unpublished Diploma Thesis, University of Cologne.